המחוקק, הנוקט בכל מקרה גישה מחמירה בעניין הנהיגה בשכרות, מחמיר אף יותר עם נהגים צעירים, עד גיל 24, הנוהגים בגילופין. חוק שאושר בכנסת בשנת 2010 מפחית משמעותית את רף כמות האלכוהול המותר. החוק הזה, אגב, מתייחס לנהגים צעירים ולנהגים מקצועיים.
ההחמרה היא לא בענישה אלא, כאמור, בכמות האלכוהול המותר לצריכה לפני נהיגה. אצל נהג מעל גיל 24 מותר ריכוז אלכוהול של 240 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף. סף בדיקת הינשוף המותר אצל נהג צעיר (או נהג מקצועי) הוא עד 50 מיקרוגרם בליטר אוויר. מאחר שפסיקה תקדימית אפשרה "מרחב טעות" של הינשוף וקבעה שנהיגה בשכרות תיאכף מריכוז של 290 מיקרוגרם לליטר ומעלה, הפער בפועל בין המותר לנהג צעיר לנהג שאינו צעיר, גדול אף יותר.
בבדיקת דם "מקצץ" החוק 40 מיליגרם של אלכוהול ב- 100 מיליליטר דם, במקרה של נהג צעיר, ומאפשר עד 10 מיליגרם במאה מיליליטר דם. זאת לעומת 50 מיליגרם ל-100 מיליליטר המותרים לנהגים אחרים לפני שיחשבו נוהגים בשכרות.
המשמעות היא שבמקרה של הנהגים עליהם חל החוק, די בצריכה נמוכה מאוד של אלכוהול כדי להפר את חוק הנהיגה בשכרות. התפיסה מאחורי החקיקה היא למגר את הקונספט של שתיית אלכוהול לפני נהיגה. יוזם החוק, ח"כ חמד עמאר, אמר בזמנו, לאחר האישור בקריאה השלישית, כי הוא פועל בהדרגה, וכי יפעל בהמשך להפחית את כמות האלכוהול המותרת לכל נהג. הרמה המזערית המותרת, באה, מחד, למנוע כל צריכה של משקאות משכרים לפני נהיגה, אך, מאידך, נועדה למנוע האשמת שווא, שכן אלכוהול נמצא לעיתים במאכלים שונים ובתרופות.
לטענת ח"כ עמאר, השינויים העיתיים ברף המותר, לצד פסיקות כמו זו שהעלתה בפועל את הרף, באופן שלוקח בחשבון מרחב טעות של המכשור, כל אלה מעבירים שדר שמותר לנהג לצרוך אלכוהול, גם אם במידה מוגבלת. ואילו חבר הכנסת ביקש להעביר מסר חד וברור נגד כל שילוב של נהיגה ושתייה!
גם טרם החקיקה הספציפית הזאת, החוק לא גילה גמישות כלפי נהגים שיכורים. מערכת המשפט יישרה גם היא קו עם מגמה זו. היוזמה האמורה אף מחמירה את הקו הנוקשה הקיים. ימים יגידו אם אכן תהיה חקיקת המשך.
גל אביהוד - עו"ד תעבורה. שימשה בעבר תובעת תעבורה במשטרה, וכשפרשה - שותפה בכירה במשרד מהמובילים בירושלים. כיום - הבעלים של משרד באשדוד, המטפל בתיקי תעבורה ותאונות דרכים.